De schoonheid van Noorwegen

Akke:
 “In 2014 ging ik voor het eerst naar Noorwegen. Van te voren had ik al veel gehoord over de schoonheid van de natuur daar. Ook las ik wilde verhalen over wildkamperen en slecht weer. Om hier zelf een oordeel over te kunnen vellen, moet je toch wel zelf die kant op! In dit artikel vertel ik je mijn belevenissen van twee reizen door Noorwegen.

Tijdens mijn eerste reis door Noorwegen heb ik samen met mijn man vooral het fjordengebied in het zuiden van Noorwegen bezocht. De tweede keer dat we dit prachtige land aandeden, zijn we via Zweden naar de Lofoten in het noorden van Noorwegen gereisd om daarna door Noorwegen weer terug te reizen naar Nederland. Omdat ik aan de schoolvakanties gebonden ben, reizen we altijd in het hoogseizoen.

Noorwegen

De schoonheid van de natuur

Wat je overal leest over de schoonheid van de natuur in Noorwegen is niets gelogen. De landschappen zijn groots en adembenemend! Om hier optimaal van te genieten moet je goede wandelschoenen aan doen, want hoogtepunten zoals Kjeragbolten en Preikestolen vragen een pittige wandeling van je. Wanneer je, net als in Petra, vroeg op stap gaat, dan hoef je het prachtige uitzicht van Preikestolen maar met een paar mensen te delen. Begin je de klim rond negen uur ’s ochtends, dan loop je in het hoogseizoen in optocht naar boven.

Naast de rotspartijen en hoge bergen zijn de gletsjers ook erg indrukwekkend. Ze doen niet onder voor de gletsjers in IJsland. Wij genoten vooral van de lichte wandeling naar de Austerdalsbreen. Als er ‘breen’ achter staat is het een gletsjer. We zijn onderweg niemand tegen gekomen in een geweldig landschap. Alles was zo mooi groen en de combinatie van zo’n groots landschap met de overweldigende stilte, maakt nederig!

Noorwegen

Daarnaast zijn de Lofoten echt zo mooi als je ervan verwacht. Omdat dit geen geheim is, ben je hier niet alleen. Dat is misschien jammer, maar de Lofoten zijn echt wel een bezoek waard.

Wildkamperen in Noorwegen

Het romantische beeld van wildkamperen in de prachtige landschappen, bleek in het zuiden van Noorwegen niet echt realistisch. De bewoners van Noorwegen geven duidelijk aan waar je niet mag kamperen en de plekjes die over zijn in het zuiden zijn niet echt romantisch te noemen. In het noorden hoopten we meer mooie plekken te vinden. Op de Lofoten zijn plaatsen aangewezen waar je mag wildkamperen. Tijdens onze reis vonden we één plekje waar we wel hadden willen overnachten, maar alle andere plekken stonden stampvol kleine koepeltjes. We hebben het idee van wildkamperen dan ook de tweede keer maar overboord gegooid.

De campings zijn ook echt niet een straf. De camping in Lofthus is een aanrader, maar een prachtige camping die ik jullie echt niet wil onthouden is Eplet. Deze combinatie van hostel en minicamping heeft echt een geweldig uitzicht over het Sognefjord. Wanneer je hier fietsen huurt en met het pontje naar het eeuwenoude houten kerkje aan de overkant van het fjord gaat, kun je na een actieve dag voor je tentje (of op het terras van het hostel) genieten de omgeving.

Noorwegen Noorwegen Noorwegen

En het weer in Noorwegen?

De wilde verhalen over verschrikkelijk weer, veel regen en kou bleken overdreven. Tijdens onze eerste reis hebben we één dag verschrikkelijk weer gehad. Voor de rest was het prima. Natuurlijk is Noorwegen niet te vergelijken met Zuid-Frankrijk. We hebben de dertig graden op beide reizen niet aangetikt. Tijdens onze tweede reis zijn we boven de poolcirkel geweest en waren we laat in het seizoen. Na 15 augustus zet de herfst in. Dit zorgde ervoor dat de nachten koud waren. Op één van de campings wilden ze ons niet in onze tent laten slapen, maar in een hytter met een kacheltje (voor dezelfde prijs, overigens), omdat het rond het vriespunt was ’s nachts. Dit aanbod hebben we met twee handen aangenomen, want daar was het wel koud. Maar overdag hebben we niet steeds lange broeken en dikke truien hoeven dragen.

Noorwegen Noorwegen

Noorwegen heeft veel indruk op me gemaakt. Lijkt het jou een mooi land?”